Reflection on teaching in mathematics mobilized in lesson study

Adriana Richit, Luis Miguel Falcão Hurtado, Ilton Benoni da Silva

Resumo


The article analyzes the reflection on teaching, mobilized in a lesson study that involved mathematics teachers. The research is based on Schön and Perrenoud's concept of reflection and is guided by the question, “What reflections on teaching do mathematics teachers mobilize in a lesson study context?”. To answer this question, we did an investigation in a lesson study context, structured in twelve meetings of approximately two and a half hours each, involving eight mathematics teachers from the final years of elementary school of the state public education network of Rio Grande do Sul, Brazil. The empirical material of the research consists of the researcher's field notes, the participants' logbooks, the transcripts of the sessions, and the interview carried out at the end of the lesson study. The qualitative and interpretative analysis showed that the reflection on teaching was characterized as retrospective and prospective, covering three themes: student learning, mathematics teaching, and teaching moral responsibility and ethics.

Palavras-chave


Reflection; Mathematics teaching; Professional development; Lesson study; Teacher education

Texto completo:

PDFA (English)


DOI: 10.3895/actio.v7n1.14886

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Direitos autorais 2022 ACTIO: Docência em Ciências

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Dados Internacionais de Catalogação na Publicação

______________________________________________________________________

ACTIO : docência em ciências [recurso eletrônico] / Universidade Tecnológica Federal
do Paraná, Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional
e Tecnológica. – v. 1, n. 1 (Set.-Dez. 2016-). – Curitiba, Universidade
Tecnológica Federal do Paraná, 2016-
     v. : il.

    Modo de acesso: World Wide Web
    Quadrimestral
    Texto em português, espanhol, inglês e francês
    Título extraído da tela de título (visualizado em 23 jun. 2021)
    ISSN: 2525-8923

         1. Ciência – Periódicos. 2. Ciência – Estudo e ensino – Periódicos. 3. Biologia
– Estudo e ensino – Periódicos. 4. Física – Estudo e ensino – Periódicos. 5. Química
– Estudo e ensino – Periódicos. 6. Matemática – Estudo e ensino – Periódicos.
I. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-graduação
em Formação Científica, Educacional e Tecnológica.

                                                                                                     CDD: ed. 23 -- 505

______________________________________________________________________
Biblioteca Central da UTFPR, Câmpus Curitiba
Bibliotecário: Adriano Lopes CRB-9/1429

ISSN: 2525-8923

ft_peri

Av. Sete de Setembro, 3165 - Rebouças CEP 80230-901 - Curitiba - PR - Brasil

logo_utfpr