Dimensions of scientific literacy in the teaching practice of a teachers' group

Thaís Cristina Cogo, Rosana Franzen Leite

Resumo


This current paper explores the teachers' reflections and ideas of the early years of an elementary school in Paraná state about their pedagogical practices in science teaching. The considerations here intend to describe and analyze scientific literacy (SL) aspects that are currently introduced in elementary school teachers' reports about teaching work and the relationship with science teaching. The data were acquired from semi-structured interviews in which constituted a report for each interviewed teacher. The reports were analyzed based on Lauren Bardin's Content Analysis, in particular the thematic analysis. Our results allowed us to reveal specific aspects from the pedagogical practices of the social actors involved, and also to analyze the school and the teachers understanding regarding the Natural Science area, besides demonstrating that the teachers show difficulties with scientific mediation turned to the area of the science, and consequently in the principles of understanding SL. Finally, we believe that the analysis of teachers' representations allows us to know the school needs within science education.

Palavras-chave


Scientific Literacy; Science Teaching; Elementary School

Texto completo:

PDFA (English)


DOI: 10.3895/actio.v6n1.13113

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Direitos autorais 2021 ACTIO: Docência em Ciências

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Dados Internacionais de Catalogação na Publicação

______________________________________________________________________

ACTIO : docência em ciências [recurso eletrônico] / Universidade Tecnológica Federal
do Paraná, Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional
e Tecnológica. – v. 1, n. 1 (Set.-Dez. 2016-). – Curitiba, Universidade
Tecnológica Federal do Paraná, 2016-
     v. : il.

    Modo de acesso: World Wide Web
    Quadrimestral
    Texto em português, espanhol, inglês e francês
    Título extraído da tela de título (visualizado em 23 jun. 2021)
    ISSN: 2525-8923

         1. Ciência – Periódicos. 2. Ciência – Estudo e ensino – Periódicos. 3. Biologia
– Estudo e ensino – Periódicos. 4. Física – Estudo e ensino – Periódicos. 5. Química
– Estudo e ensino – Periódicos. 6. Matemática – Estudo e ensino – Periódicos.
I. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-graduação
em Formação Científica, Educacional e Tecnológica.

                                                                                                     CDD: ed. 23 -- 505

______________________________________________________________________
Biblioteca Central da UTFPR, Câmpus Curitiba
Bibliotecário: Adriano Lopes CRB-9/1429

ISSN: 2525-8923

ft_peri

Av. Sete de Setembro, 3165 - Rebouças CEP 80230-901 - Curitiba - PR - Brasil

logo_utfpr