The participation of students with disabilities in science fairs: the relation between playfulness and learning

Fernanda Welter Adams, Wellington Jhonner Divino Barbosa da Silva, Simara Maria Tavares Nunes

Resumo


Science Fairs have the potential to provide the inclusion of students with disabilities. Thus, the aim of this work is to present reports and reflections on the participation of students with disabilities in Science Fairs. The playful character present in this event and the development of students with disabilities were evaluated. The data construction instruments were: participant observation and semi-structured interview with two students with disabilities who participated in a Science Fair at the school and in the Science Fair of the Federal University of Catalão, a regional event held annually. The influence of the environment and social relationships through the student's experiences in activities determine their development. The results showed the success of the experience, as evidenced by the narratives of the participants, who expressed motivation, interest, and pleasure in participating in the Science Fairs, allowing them to be autonomous, to appropriate knowledge in a critical, pleasurable way, learning to communicate, and, mainly, improving their self-esteem. Thus, it is concluded that Science Fairs are playful activities capable of providing the appropriation of knowledge in an autonomous and pleasant way to students with disabilities.

Palavras-chave


Special education; Science Fairs; Playfulness

Texto completo:

PDFA (English)


DOI: 10.3895/actio.v7n3.15112

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Direitos autorais 2022 ACTIO: Docência em Ciências

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Dados Internacionais de Catalogação na Publicação

______________________________________________________________________

ACTIO : docência em ciências [recurso eletrônico] / Universidade Tecnológica Federal
do Paraná, Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional
e Tecnológica. – v. 1, n. 1 (Set.-Dez. 2016-). – Curitiba, Universidade
Tecnológica Federal do Paraná, 2016-
     v. : il.

    Modo de acesso: World Wide Web
    Quadrimestral
    Texto em português, espanhol, inglês e francês
    Título extraído da tela de título (visualizado em 23 jun. 2021)
    ISSN: 2525-8923

         1. Ciência – Periódicos. 2. Ciência – Estudo e ensino – Periódicos. 3. Biologia
– Estudo e ensino – Periódicos. 4. Física – Estudo e ensino – Periódicos. 5. Química
– Estudo e ensino – Periódicos. 6. Matemática – Estudo e ensino – Periódicos.
I. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-graduação
em Formação Científica, Educacional e Tecnológica.

                                                                                                     CDD: ed. 23 -- 505

______________________________________________________________________
Biblioteca Central da UTFPR, Câmpus Curitiba
Bibliotecário: Adriano Lopes CRB-9/1429

ISSN: 2525-8923

ft_peri

Av. Sete de Setembro, 3165 - Rebouças CEP 80230-901 - Curitiba - PR - Brasil

logo_utfpr