Physics teaching in high school through the collective systematization of knowledge
Resumo
This article addresses a research-teaching focused on the pedagogical practices of teachers and the study practices of high school physics students having as its epistemological axis the concept of theory as an expression of practice. Its objective is to bring to reflection the Collective Systematization of Knowledge as an alternative for teaching and studying in this area of knowledge. The data were produced through the speeches and texts prepared by the students in the experience of four moments of the Collective Systematization of Knowledge methodological process, based on pre-established theoretical references with the research participants describing, analyzing, problematizing, discussing, explaining and understanding both their study practices and the pedagogical practices of high school physics teachers. The study shows that the deconstruction and reconstruction of teaching based on transmission-assimilation both in teacher practice and in student study practices can be modified if the Collective Systematization of Knowledge is carried out favoring the critical-reflective appropriation of contents inherent to Physics.
Palavras-chave
Texto completo:
PDFA (English)DOI: 10.3895/actio.v6n3.13683
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2021 ACTIO: Docência em Ciências
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Dados Internacionais de Catalogação na Publicação
______________________________________________________________________
ACTIO : docência em ciências [recurso eletrônico] / Universidade Tecnológica Federal
do Paraná, Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional
e Tecnológica. – v. 1, n. 1 (Set.-Dez. 2016-). – Curitiba, Universidade
Tecnológica Federal do Paraná, 2016-
v. : il.
Modo de acesso: World Wide Web
Quadrimestral
Texto em português, espanhol, inglês e francês
Título extraído da tela de título (visualizado em 23 jun. 2021)
ISSN: 2525-8923
1. Ciência – Periódicos. 2. Ciência – Estudo e ensino – Periódicos. 3. Biologia
– Estudo e ensino – Periódicos. 4. Física – Estudo e ensino – Periódicos. 5. Química
– Estudo e ensino – Periódicos. 6. Matemática – Estudo e ensino – Periódicos.
I. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-graduação
em Formação Científica, Educacional e Tecnológica.
CDD: ed. 23 -- 505
______________________________________________________________________
Biblioteca Central da UTFPR, Câmpus Curitiba
Bibliotecário: Adriano Lopes CRB-9/1429
ISSN: 2525-8923