Contemporary transversal themes in science education: an analysis based on ENPEC’s works
Resumo
This article deals with the Contemporary Transversal Themes in Science Education based on proposals published in the annals of the National Meeting for Research in Science Education (ENPEC) and shows the importance of conceiving Science Education with a view to civic training. The research aims to discuss the possibilities of using Transversal Contemporary Themes in Science Education, taking it as a mandatory component of Basic Education in science classes. We used a qualitative methodology, conducting a bibliographic survey of data selected in the annals of ENPEC, from 2005 to 2019. We use Discursive Text Analysis as a methodology to analyze the information. Contemporary Transversal Themes are a proposal to address social, cultural, and political issues in education, to develop civic and contextualized training. We identified research and educational proposals recommending the inclusion of social aspects in Science Education through transversality and articulation with scientific knowledge. We believe that Transversal Themes and Transversal Contemporary Themes must be recurrent in the school curriculum to promote civic education.
Palavras-chave
Texto completo:
PDFA (English)DOI: 10.3895/actio.v6n3.13628
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2021 ACTIO: Docência em Ciências
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Dados Internacionais de Catalogação na Publicação
______________________________________________________________________
ACTIO : docência em ciências [recurso eletrônico] / Universidade Tecnológica Federal
do Paraná, Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional
e Tecnológica. – v. 1, n. 1 (Set.-Dez. 2016-). – Curitiba, Universidade
Tecnológica Federal do Paraná, 2016-
v. : il.
Modo de acesso: World Wide Web
Quadrimestral
Texto em português, espanhol, inglês e francês
Título extraído da tela de título (visualizado em 23 jun. 2021)
ISSN: 2525-8923
1. Ciência – Periódicos. 2. Ciência – Estudo e ensino – Periódicos. 3. Biologia
– Estudo e ensino – Periódicos. 4. Física – Estudo e ensino – Periódicos. 5. Química
– Estudo e ensino – Periódicos. 6. Matemática – Estudo e ensino – Periódicos.
I. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-graduação
em Formação Científica, Educacional e Tecnológica.
CDD: ed. 23 -- 505
______________________________________________________________________
Biblioteca Central da UTFPR, Câmpus Curitiba
Bibliotecário: Adriano Lopes CRB-9/1429
ISSN: 2525-8923